Pressemeddelelse d. 29. oktober 2018

Nyt varmeanlæg styrker fællesskabet i Egebjerg landsby

Beboerne i den nordvestsjællandske landsby Egebjerg er gået sammen om at få installeret et centralvarmeanlæg. Det er både en økonomisk og miljømæssig god investering. Og så styrker det ikke mindst fællesskabet i det lille lokalsamfund.

Med lidt over 400 indbyggere, en skole og et forsamlingshus er Egebjerg én af de hyggelige, små landsbyer i Nordvestsjælland. På trods af sin størrelse halter byen bestemt ikke efter, når det kommer til innovation, ildsjæle og massevis af idéer, som gavner både lokalsamfundet og klimaet.

Egebjerg har bl.a. sit eget økosamfund, Fri & Fro, som byder på halmhuse, egen spildevandshåndtering og andre bæredygtige løsninger til samfundets 58 indbyggere. Derudover har byen nu også sin egen kedelcentral, som sikrer varme i husene, når kulden sætter ind.

- Vi har investeret i et ETA-kedelanlæg fra BG Biovarme. Det leverer varme til knap 100 standard-husstande her i Egebjerg. Udgangspunktet var, at vi ville omlægge byen fra at være en af landets 128 olielandsbyer til at være en energilandsby med miljøvenlig nærvarme. Og det må man sige er lykkedes, fortæller Svend Buchardt, som er bestyrelsesmedlem i Egebjerg Nærvarme.

Egebjerg løfter i flok

At renovere med omtanke handler først og fremmest om at tage højde for, hvilket projekt man står overfor.

- Den gode renovering er forskellig fra sag til sag. Det betyder, at man ikke nødvendigvis skal ty til den samme løsning hver gang. Det er vigtigt at have et overordnet fokus at arbejde ud fra. Har vi f.eks. at gøre med fugthåndtering, indvendig isolering eller noget helt tredje?, spørger Gitte Skovrup og fortsætter:

- En anden tommelfingerregel er at holde sig til de oprindelige materialer. Et ældre hus, som er bygget uden produkter med cement, skal også renoveres med produkter uden cement. Omtanke og brug af de rigtige produkter er altafgørende for den gode renovering og dermed det gode indeklima.

Fugt og svamp på Sankt Peders Stræde

Forpligtende fællesskaber, der styrker lokalsamfundet, opleves i stigende grad herhjemme. Det er Egebjerg et godt eksempel på. Anlægningen af det nye kedelanlæg er nemlig kun blevet en realitet efter en fælles indsats.

- Det krævede et vist antal tilmeldinger, før vi kunne gøre idéen til en realitet. Heldigvis finansieres anlægget til en fornuftig pris, hvor alle har mulighed for at være med, da det afbetales over 30 år via varmeprisen. Det er godt for fællesskabet, og man må sige, at vi har formået at gå sammen om en endnu mere grøn profil i byen, siger Morten Hylleberg, som er bestyrelsesformand for Egebjerg Nærvarme.

Han er også en af initiativtagerne til projektet, som har kørt i nu fem år. Han fortæller videre:

- Anlægget er også med til at fremtidssikre byen og boligmassen. Et hus med indlagt nærvarme øger nemlig ofte ejendomsværdien.

Den nye kedelcentral består af to ETA HACK 499 kW industrikedler, der giver stabil, effektiv og grøn varme til byen. Kedelcentralen er bygget af tre 40 fods containere, der er samlet til ét kedelrum, samt to 40 fods containere omdannet til lager. Anlægget er flytbart og placeret på en lejet grund.

Vedvarende energi i fremtiden

Egebjergs nye varmeanlæg blev sat i drift den 8. august i år. Det kører på bæredygtigt brændsel i form af lokalproduceret flis og er en helt igennem miljøvenlig løsning.

- Vores forskellige ETA-anlæg er gode ved miljøet, som vi jo skal værne om. Det er en fremtidssikret løsning, som lever op til regeringens planer om at udfase oliefyrene landet over, siger Kent Kristiansen fra BG Biovarme, som fra hovedsædet i Odense kan overvåge centralen og reagere, hvis der sker udfald.

I Egebjerg er man godt tilfredse med den nye løsning, som allerede nu sørger for god varme i efterårskulden:

- Det er helt fantastisk, at anlægget er oppe at køre nu. Det er rart, hvordan ord er blevet til handling. Vi var aldrig nået hertil uden opbakningen fra lokalsamfundet og den gode rådgivning fra BG Biovarme. Og tænk engang: Nu har jeg simpelthen gulvvarme i mit hjem, slutter Morten Hylleberg af.

For yderligere billedmateriale og koordinering af interviews, kontakt:
Katrine L. Zachariassen | Kommunikationsrådgiver, Perfekta PR | T +45 3111 1679 | E-mail: katrine@perfektapr.dk

Billeder og billedtekst til medsendt materiale:

Nyt varmeanlæg styrker fællesskabet i Egebjerg landsby - Billede 1

Billede 1: Tre ud af fem bestyrelsesmedlemmer i Egebjerg Nærvarme foran den nye central. Fra venstre mod højre ses Svend Burchardt, Morten Hylleberg og Peder Willemoes

Nyt varmeanlæg styrker fællesskabet i Egebjerg landsby - Billede 2

Billede 2: I baggrunden ses de store mængder flis, som anlægget fodres med.

Nyt varmeanlæg styrker fællesskabet i Egebjerg landsby - Billede 3

Billede 3: En af de to store ETA-kedler, som giver grøn varme til Egebjerg.

Nyt varmeanlæg styrker fællesskabet i Egebjerg landsby - Billede 4

Billede 4: Egebjergs nye centralvarmeanlæg.

Download pressemeddelelsen: