Pressemeddelelse d. 23. august 2018

Byggros til branchen: Renovér med omtanke

Et godt indeklima stiller store krav til, hvordan vi renoverer og vedligeholder vores boliger. Renovering med omtanke og brug af de rigtige produkter er vejen frem, lyder opfordringen fra Byggros.

Hovedpine, hoste og træthed. Det er blot nogle af de symptomer, man oplever, når man færdes i lokaler med dårligt indeklima.

Særligt slemt står det til på landets folkeskoler. En ny undersøgelse fra Realdania viser, at ni ud af ti klasseværelser indeholder CO2-mængder, der er større end de tilladte grænseværdier. Derfor vil SF og Dansk Byggeri oprette en årlig lånepulje på 200 millioner kroner til folkeskolerne.

Det er en idé, som hilses hjerteligt velkommen hos virksomheden Byggros. Her er holdningen nemlig den, at vi skal renovere med omtanke og ikke mindst bruge de rigtige produkter.

- Vi står lige nu overfor en stor boligmasse, som er bygget før 1960 og snart skal renoveres. Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at vi renoverer med omtanke. Og det er der som sådan ikke én opskrift på, fortæller Gitte Skovrup, teknisk salgskonsulent hos virksomheden Byggros, som er eksperter i indeklima.

Den rigtige løsning til det konkrete projekt

At renovere med omtanke handler først og fremmest om at tage højde for, hvilket projekt man står overfor.

- Den gode renovering er forskellig fra sag til sag. Det betyder, at man ikke nødvendigvis skal ty til den samme løsning hver gang. Det er vigtigt at have et overordnet fokus at arbejde ud fra. Har vi f.eks. at gøre med fugthåndtering, indvendig isolering eller noget helt tredje?, spørger Gitte Skovrup og fortsætter:

- En anden tommelfingerregel er at holde sig til de oprindelige materialer. Et ældre hus, som er bygget uden produkter med cement, skal også renoveres med produkter uden cement. Omtanke og brug af de rigtige produkter er altafgørende for den gode renovering og dermed det gode indeklima.

Fugt og svamp på Sankt Peders Stræde

På Sankt Peders Stræde i indre København findes et godt eksempel på den gode renovering. Her har Patrick Eriksen, indehaver af Murerfirmaet Eriksen, stået for renoveringen af en gammel kælder, som bruges til erhvervslejemål.

- Det var helt utroligt, så medtaget kælderen var. Der var fyldt med fugt og stor vandindtrængning, hvilket gav gode vækstbetingelser for skimmelsvamp. Og det er jo slet ikke sundt i et rum, hvor en række medarbejdere har deres daglige gang, fortæller Patrick Eriksen og fortsætter:

- For at sikre den rigtige renoveringsløsning tog jeg kontakt til Byggros, som jeg har gjort flere gange tidligere, når jeg har haft brug for teknisk vejledning til renoveringsprojekter. De kunne så rådgive mig om, hvilken løsning der egnede sig bedst i bestræbelserne på at komme fugtproblemerne til livs.

Byggros havde netop lanceret produktet Hekla Saneringspuds, som er en miljøvenlig puds af kalk og pimpsten til fugtige vægge. Det blev kælderens redning.

- Med Saneringspudset kunne jeg pudse op til 8 cm i én arbejdsgang. Produktet er meget nemt at arbejde med og vejer ingenting. Indeklimaet i kælderen er blevet væsentligt bedre i og med, at fugten har mulighed for at transportere sig igennem, og at murværket får lov til at ånde.

For yderligere billedmateriale og koordinering af interviews, kontakt:
Katrine L. Zachariassen | Kommunikationsrådgiver, Perfekta PR | T +45 3111 1679 | E-mail: katrine@perfektapr.dk

Billeder og billedtekst til medsendt materiale:

Renovering med omtanke - billede 1

Billede 1: Haars Skole i Svendborg, som i 2012 blev renoveret med Byggros’ SkamoPlus-indeklimaplader

Renovering med omtanke - billede 2

Billede 2: Før renoveringen af kælderrummet fandt sted.

Renovering med omtanke - billede 3

Billede 3: Før renoveringen af kælderrummet fandt sted.

Renovering med omtanke - billede 4

Billede 4: Før renoveringen af kælderrummet fandt sted.

Renovering med omtanke - billede 5

Billede 5: Kældervæggen med Hekla Saneringspuds fra Byggros.

Renovering med omtanke - billede 6

Billede 6: En næsten færdig kældervæg, hvor fugten kan transportere sig igennem, og murværket kan ånde.

Download pressemeddelelsen: